De drie dagen Halong Bay, waarover ik in mijn vorige bericht schreef, waren geweldig: heerlijk over de baai gevaren met mooie uitzichten! Overal rijzen enorme bergen rotsen op uit zee, wat zorgt voor een surreal gevoel. Echt zo gaaf! Onderweg met de boot zijn we op diverse plekken aangemeerd om een rots van binnen te bekijken, te zien hoe de lokale bevolking vist en om te zwemmen. De eerste avond een zeer gezellig avondje gehad op de boot met enkele Vietnamezen en twee Nederlandse jongens. Die nacht sliep ik in een iniemienie kamertje (of ja eigenlijk hut) op de boot terwijl het water onder me op en neer deinde en de sterren boven me super helder waren. De tweede nacht doorgebracht op het tropisch eiland Cat Ba; geweldig luxe hotelkamer met een mooi uitzicht over de haven voor mezelf. Daar moest ik natuurlijk uitgebreid van profiteren dus lekker tv gekeken vanuit bed en een warm! bad genomen :)

Roeien in Ninh Binh
Zaterdag een dagtripje gemaakt naar Ninh Binh province op 2 uur rijden van Hanoi. Hier in een minibootje met een Vietnamese roeister over het riviertje gevaren door grotten en langs geweldige natuur. Waar je ook kijkt, zie je bergen, rijstvelden en waterbuffels. Dit is echt Azië zoals je het uit de reisgidsen of van de televisie kent. O zo leuk om te zien! Na een relaxdagje in Hanoi werd ik zondagavond door een scooter (zie je het al voor je met twee rugzakken) opgehaald voor de nachtbus naar Hue. Heerlijk geslapen in de sleeper bus (bus met bedden in plaats van stoelen). Er waren alleen maar Vietnamezen die geen Engels spraken in de bus, dus het was een interessant tochtje waarbij voornamelijk met handen en voeten gecommuniceerd moest worden.

De oude stad van Hue
Bij aankomst in Hue een hotel gezocht en vervolgens de citadel (oude stad) bezocht: veel mooie tempels, ruïnes en vijvers gezien en een Vietnamese zang- en dansshow compleet met menselijke draken gezien. Erg interessant! Aangezien ik toen wel honger had ben ik naar de lokale markt gegaan. Daar bij een van de vele stalletjes maar iets eetbaars aangewezen (niemand spreekt Engels) en vervolgens lekker gegeten. Hoorde alleen later dat men op deze markt vaak hondenvlees serveert…nou ja, het smaakte in elk geval goed!
‘S avonds met Wendy (USA) en Rene (NL) het Vietnamese bier geprobeerd…prima te drinken :). Met Wendy klikte het goed, dus dinsdag besloten we samen een dagtour over de rivier te maken en een pagoda, tempel en enkele tombs (tempels met graven van Vietnamese heersers) te bezoeken. Onderweg weer enkele keren de motorbike genomen en begin er nu toch wel aan gewend te raken, al gaat het nooit mijn favoriete vervoermiddel worden.

Het schattige Hoi An
Woensdag weer de bus in, ditmaal naar Hoi An, waar ik samen met Wendy een super 3-sterren hotel (met zwembad) heb genomen voor maar liefst $12,- per nacht. Dat zijn nog eens prijzen! ‘S avonds meteen ‘vrienden’ gemaakt met de locals in de straat; iedereen is je beste vriend in de hoop dat je iets bij hen koopt. De volgende dag een maatpak besteld bij een van de vele kleermakers (hier staat Hoi An bekend om) en ’s middags lekker gerelaxed bij het zwembad. Heerlijk uitgebreid geluncht en alle speciale en traditionele gerechten uit Hoi An geprobeerd.
Vrijdag hebben we de old town van Hoi An bezocht; enorm leuk stadje met oude gele huisjes, smalle zandweggetjes en geen motorbikes! Enkele tempels (heb er nu toch echt genoeg gezien voor de rest van mijn reis), musea, handwerkwinkels en een traditionele dansshow bezocht. Voor de verandering lekker westers geluncht met Michiel (NL) die ik in ieder plaatsje weer tegenkom. ‘S avonds nog wat meer Vietnamese biertjes geprobeerd met Michiel en Alex (Zwitserland).

De oude Khmer ruïnes
Zaterdagochtend samen met Wendy de oude Khmer-ruïnes ‘My Son’ bezocht. Erg interessant, maar vanwege de hitte (38C en 85% luchtvochtigheid) hielden we het na 2 uurtjes wel voor gezien om lekker in de pool te springen! Die nacht weer de nachtbus (deze keer niet geslapen vanwege de slechte wegen) genomen naar Nha Trang (DE badplaats van Vietnam), waar ik vanochtend aan ben gekomen. Heerlijk de hele dag op het strand gelegen met Wendy en Lisan (NL) en genoten van de warme zee, palmbomen, rieten strandhutjes en geserveerde drankjes (niet verkeerd dus).
Zometeen lekker uiteten en morgen gaan we een dagje snorkelen en eilandhoppen met een boot!