Het strand van Sihanoukville

Weer even een update uit Azië! Ik weet dat het lang geleden is, maar er is hier ook zo veel te doen en te zien. M’n tweede dag in badplaats Nha Trang hebben Wendy en ik een tripje gemaakt met de partyboot; gestopt bij een aantal eilandjes, gesnorkeld, heerlijk geluncht met seafood en cocktails gedronken al dobberend op het water. De crew zorgde voor wat live muziek en iedereen ging compleet uit zijn dak. Best prima dus!

De bergen van Dalat
Na de volgende dag afscheid te hebben genomen van Wendy (die naar Maleisië ging) ben ik alleen verder gereisd naar Dalat, een bergdorpje op 1.600m boven zeelevel. Daar heb ik een super hotel met 4-sterren service genomen voor $12,-:). Vele bergen, groene heuvels, kleine dorpjes en mooie uitzichten hier! Aangezien het regende en koud was in Dalat (en ik geen warme kleding bij me heb) ben ik na twee nachtjes snel verder gereisd naar Ho Chi Minh City of Saigon (zoals de locals het nog steeds noemen). Daar heb ik een kamer genomen bij een familie in huis. Super interessant om het dagelijkse leven van de locals te zien en aangezien mevrouw lerares Engels was konden we ook nog gezellig praten. Iedere avond gaf ze thuis Engelse les aan de jeugd uit de buurt, en die wilden altijd even een praatje maken om hun Engels te oefenen…wel leuk dus!

Sightseeing in Saigon
Ik heb in vier dagen tijd Saigon verkend, het is een enorm drukke en chaotische stad. Ik begon met een bezoekje aan het indrukwekkende oorlogsmuseum. Afschuwelijk om alle foto’s van verminkte en gedode mensen te zien. Natuurlijk kon ik de beroemde Cu Chi tunnels (tunnelsysteem van honderden kilometers lang waar de Viet Cong zich schuil hield tijdens de oorlog) niet overslaan. De tunnels zijn echt enorm smal; ik heb geen last van engtevrees maar in die tunnels kreeg ik het toch een beetje benauwd. Je moet echt op handen en voeten voortbewegen…en dan te bedenken dat men deze tunnels groter en breder heeft gemaakt voor de Westerse toeristen :).
Op een ochtend dacht ik origineel te zijn en naar een taoïstische ceremonie in een tempel op 3,5 uur rijden buiten Saigon te gaan. Daar aangekomen bleek er een hele bus vol met Nederlanders te zijn, zul je altijd zien. De ceremonie was wel interessant; allemaal monniken en nonnen gekleed in gekleurde gewaden die een zangritueel uitvoerden.

Over de Mekong Delta naar Cambodja
Vanuit Saigon ben ik in twee dagen met de boot over de Mekong-rivier naar Cambodja gegaan.
Onderweg gestopt in kleine dorpjes en gezwaaid naar honderden kleine kindjes op de oever. Als een echte Hollander kon ik het niet laten om een fiets te huren en een fietstocht langs enkele dorpjes te maken. Leuk om te zien dat men hier leeft van het verbouwen van fruit en specerijen. Lekker fruit gegeten en leuk contact met de lokale bevolking, ondanks dat ze geen Engels spreken. Halverwege heb ik de nacht doorgebracht in provinciestadje Chau Doc waar ’s avonds de hele stad zonder stroom zat omdat er ergens een huis in brand stond…gelukkig had mijn hotel een generator.
De grensovergang van Vietnam met Cambodja is ook een ervaring. Eerst loop je Vietnam uit, vervolgens ga je met een boot naar Cambodja (1 km verderop)…je mag namelijk niet lopend de grens over. Daar weer van de boot af, stempeltje gekregen en weer de boot op om verder het land in te varen.
In Phnom Penh (de hoofdstad van Cambodja) heb ik samen met 3 Engelsen (Emma, Jamie en Kate) een cheap-as hotel genomen voor $2,- per nacht. De volgende dag hebben we met z’n vieren een tuktuk met chauffeur gehuurd om de killing fields en het genocide museum te bezoeken. Afschuwelijk om te zien wat de Khmer Rouge hun eigen landgenoten aan heeft gedaan. Onbegrijpelijk dat ze op die plek duizenden mensen hebben gemarteld en vermoord nog niet eens 30 jaar geleden. Men heeft nu de helft van de massagraven opgegraven en alle schedels liggen nu tentoongesteld; echt afschuwelijk om te zien, maar wel iets wat je gezien moet hebben in Cambodja.
Gisteren hebben we met z’n vieren de bus genomen naar DE badplaats van Cambodja, Sihanoukville. Heerlijk relaxed plaatsje met bars en restaurants over de hele lengte van het strand. De komende dagen dus lekker aan het strand liggen terwijl men ons cocktails en eten serveert…kan daar wel aan wennen denk ik zo!