NZ

We hadden zojuist een enorm lang bericht getypt voor op de site, met daarin de belevenissen van de afgelopen 5 dagen, maar blijkbaar lag de site er tijdelijk uit (tsja; nacht bij jullie hé) en daarom ging het hele bericht verloren :( Nu proberen we het met goeie moed nog maar een keer…

Super mooie stranden
Vrijdagavond zijn we weer in Auckland aangekomen en zijn we na een McDonalds diner (alweer ja, maar McD is hier ook zoooo goedkoop) vroeg gaan slapen. Zaterdagochtend zijn we dan vroeg vertrokken richting Mercury Bay. Onderweg zijn we op Mount Eden gestopt om nog even te genieten van een prachtig uitzicht over Auckland en omgeving. Vlakbij Mercury Bay bevindt zich Cathedral Cove. Dit is een afgelegen strand met een grot met kathedraal afmetingen (kwa hoogte dan). Linda is hier naartoe gewandeld en Anke nam de kajak. Beide enorm naar onze zin gehad. Linda heeft ook nog het Hot Water Beach bezocht; een strand waar je een kuil kunt graven en daar gloeiend heet water tegenkomt. Helaas moeilijk vast te leggen op foto, maar wel een ervaring op zich. ’s Avonds in het vetste hostel ooit (Turtle Cove) geslapen en een heerlijke home-made pasta gehad. De avond doorgebracht met poolen en darten.

Rotte-eieren-lucht in Rotorua
Zondagochtend vertrokken we naar Rotorua. Eerst een stop gemaakt voor een hike in een oude mijn. Hier hebben we de rails gevolgd die vroeger gebruikt werd voor de mijnkarretjes. Deze namen ons mee door een aantal donkere grotten en over een rivier. Gave wandeling en echt een gek idee dat men vroeger in deze grotten en tunnels dagen aan een stuk moest werken. Later nog een stop gemaakt voor de zorbers onder ons. Anke heeft zichzelf ook nog in zo’n grote dubbelwandige bal met daarin een laagje warm water geworpen, om vervolgens zo van de berg af te rollen. Daarna kwamen we dan eindelijk aan in Rotorua. Rotorua staat bekend om zijn natuurlijke zwavelbronnen. Het hele stadje stinkt dan ook enorm naar rotte eieren. Overal in het stadje komen rookpluimen omhoog en daar bevinden zich dus deze zwavelbronnen. Mooi om te zien en het is de stank trotseren meer dan waard. Wel belangrijk dat je overal op de paden blijft, in verband met het ontdekken van nieuwe bronnen; wegzakkingsgevaar dus.

Het meeste gefotografeerde gebouw van Rotorua
In Rotorua bevindt zich ook het meest gefotografeerde gebouw van NZ en dat hebben wij dus even in stand gehouden. ’s Avonds werden we door de meest maffe buschauffeur ooit opgehaald. Hij heette iedereen welkom in 58 verschillende talen, reed tig rondjes om de rotonde terwijl hij ‘the wheels on the bus go round and round’ zong etc. Na dit gekke ritje, kwamen we aan bij een Maori dorp. Hier moesten we eerst laten zien dat we in vrede kwamen en toen we deze test doorstaan hadden, mochten we naar binnen. Hier lieten ze ons traditionele Maori bezigheden zien en bezochten we een concert met zang en dans. Erg indrukwekkend om te zien en de Maori mensen hebben zeker de X-factor :) Uiteindelijk konden we dan aanschuiven aan een traditionele maaltijd, bereid in een hangi (ondergrondse oven). Deze maaltijd was zeer uitgebreid en smakelijker dan gedacht. Al met al een leuke verjaardag van Anke!
Maandagochtend zijn we eerst een bezoek gaan brengen aan Te Paio; een park met geysers en borrelende modderpoelen. Hier hebben we ook onze eerste Kiwi gespot. Nee niet het fruit, maar de nationale vogel van NZ. Heel gaaf om alle geysers en de bijbehorende natuur te zien. De kleur van de aarde ziet er bijna chemisch en onecht uit.

Glowworms in Waitomo Cave
Vervolgens hebben we de stank achter ons gelaten om op weg te gaan naar Waitomo. Hier heeft Linda te voet en Anke per binnenband de grotten verkend. In de grotten bevonden zich duizenden glowworms. Super mooi om te zien; alsof je je in een andere wereld bevindt of opkijkt naar de sterrenhemel. Glowworms zijn trouwens eigenlijk maden en het deel dat licht geeft is hun poep. ’s Avonds een enorme pizza gedeeld (en nog hadden we slices over).
Dinsdagochtend hebben we een albino-farm bezocht. Hier zagen we een enorm pluizig groot konijn veranderen in een kortharig beestje. Leek zielig, maar was het niet. Daarna hebben we een hike gemaakt in het grottengebied. Hier hebben we ook nog een van de grotten bezocht door middel van een klim in een smalle spleet. Deze grot kwam uit op een klif, die we allemaal – voorzichtig – hebben bekeken en gefotografeerd. In deze grot liepen ook nog enorme spin-achtige beesten rond, ieuw!

Op weg naar Taupo
’s Middags vertrokken we naar Taupo. Vlak voor Taupo een stop gemaakt bij de Huka Falls; een woeste waterval die een olympisch zwembad kan vullen in 3 seconden. Hierna waagden 2 personen van onze bus zich aan een bungyjump (waarbij 1 zijn shirt verloor). ’s Avonds hebben we met de groep een heerlijke maaltijd gegeten in een Mexicaans restaurant. Erg lekker! Daarna zijn we naar een pub gegaan, waar de beroemde quiz van Taupo gehouden werd.
Vandaag was een relax dagje, met wat uitslapen, uitgebreid ontbijt, shoppen en 2 pogingen tot een berichtje op deze site. Vanavond staat eten een leuke (NZ) film met 2 Duitse meiden op het programma. Morgen vertrekken we naar River Valley; onze laatste stop voor Wellington, de hoofdstad van NZ. In Wellington blijven we overigens iets langer, dus dan zullen we wel weer tijd hebben voor een berichtje.

Dingen die ons tot nu toe opvallen in NZ:
– het stikt hier van de Engelsen
– kwa doen blijft iedereen hier jong
– bij de meeste restaurants moet je eerst aan de bar bestellen en dan pas gaan zitten (!!!)
– iedereen is enorm aardig en behulpzaam
– bijna iedereen heeft een tattoo… misschien moeten wij… nèh