In een klein dorpje langs de Mekong

Bonjour! Tjee, er is zoveel gebeurd de laatste week dat ik niet weet waar ik moet beginnen…
Zoals ik in het vorige bericht al schreef was het Thai Newyear vorige week. Op maandag begaven we ons met het hele hostel uitgerust met liters water, emmertjes en waterpistolen achterin de pick-up truck naar het centrum van Chiang Mai. Vanaf de truck iedereen op straat en in andere auto’s zeiknat gegooid en natuurlijk bleven we zelf ook niet droog. Enorm fun dus! Vervolgens lekker gegeten en geminigolft (niet gewonnen, maar wel beste van de meiden geworden). Die avond de nightmarket onveilig gemaakt met Rachel (USA) en Sanne (NL); een nieuwe Lonely Planet gekocht voor de komende landen en een enkelbandje met olifantjes als souvenir.
Dinsdag hebben we met het hostel een tripje gemaakt naar een meer waar we onder het motto ‘integreren met de locals’ met onze kleding aan hebben gezwommen. Ojee, men zou toch maar een stukje bloot zien :). En aangezien Aziaten niet bruin willen worden zit iedereen in rieten hutjes op het strand zodat de zon hun toch al bedekte huid niet verkleurd!
Na een relaxdagje (tv kijken, lezen, internetten) op woensdag overdag gingen we ’s avonds met z’n allen Thais bbq’en: een combinatie van hotpotten en gourmetten. Enorm veel keus en erg lekker!

Slowboaten naar Laos
Na uitgezwaaid te zijn door het halve hostel vertrok ik op donderdag met Katinka (Duitsland) en Maree (Australië) naar het grensplaatsje Chiang Khong. Hier de nodige formulieren ingevuld voor mijn visum voor Laos en vervolgens de nacht doorgebracht. De grens tussen Laos en Thailand bestaat uit de rivier de Mekong; dus we konden Laos al de hele tijd zien liggen aan de andere oever.
De volgende ochtend zonder paspoort (dat hadden we de avond tevoren af moeten geven) Thailand uit, met een mini-bootje de Mekong overgstoken en Laos in. Na het invullen van nog meer formulieren en het betalen van $35 US kregen we ons paspoort met visum terug. Ik ben nu dus officieel in Laos!
Daar begon onze 2-daagse boottrip over de Mekong; een nogal oncomfortabele reis op houten bankjes zittend voor 8 uur aan een stuk, maar de schitterende omgeving maakte veel goed. Overal zie je enorm kleine en primitieve bergdorpjes waar men overleeft door zelf te vissen en groenten te verbouwen. Bij ieder dorpje staan alle kindjes uitgebreid te zwaaien. Erg schattig!
Inmiddels hadden Jessica (Zweden) en Jas (Engeland) zich bij ons gevoegd en waren we dus met z’n vijven. Bij de overnightstop met de boot in een bergdorpje (waar men maar 4 uur per dag elektriciteit heeft) meteen maar DE trots van Laos uitgeprobeerd: BeerLao. Erg goed te drinken; het enige nadeel is dat het in halve liters komt, dus als je er een paar drinkt…het was in elk geval erg gezellig!
Na de 2-daagse boottrip kwamen we aan in Luang Prabang dat bekend staat als de mooiste stad in Azië. Laos was ooit een kolonie van Frankrijk en de Franse invloed is nog goed te merken: mooie oude koloniale gebouwen, men verkoopt op iedere straathoek baguettes en crêpes en het stikt er van de Fransen. Verder is Laos erg relax en laid-back zonder de heisa op straat die kenmerkend is voor de andere Aziatische landen.

Het mooiste Aziatische dorpje: Luang Prabang
Zondag en maandag met z’n vijven Luang Prabang verkend: de vergulde voetstap van buddha, vele tempels, het oude paleis van de koning (enorm veel pracht en praal) en de berg beklommen om de tempel erop te bezoeken. Ook nog een heerlijke Lao voetmassage gehad voor wel 2 euro. ‘S avonds Lao food uitgeprobeerd (lijkt veel op Thais) en de nightmarket bezocht. Helaas eindigde de maandagavond wat minder leuk: Maree voelde zich helemaal niet goed en moest naar het ziekenhuis (en als je ergens niet in het ziekenhuis wilt belanden dan is het wel in Laos).
Dinsdagochtend met Jas een minibus naar Vang Vieng (een stadje in het midden van Laos) genomen: 7 uur over 220km gedaan rijdend over enorm slecht onderhouden hobbelwegen. Wel erg mooie omgeving onderweg: groene heuvels, enorme bergen, schattige bamboe-dorpjes en zwaaiende mensen. Nadat we een guesthouse in Vang Vieng hadden gevonden hebben we het dorpje verkend. Het is een echt backpackersplaatsje waar iedereen de halve dag afleveringen van Friends kijkt, BeerLao drinkt en je voor 50 cent je eten of drinken kunt verrijken met magic mushrooms. Niet echt Laos dus…

De blote-voeten-om-het-kampvuur party
‘S avonds naar een party geweest bij een bar op een eilandje in de Mekong. Iedereen danst op blote voeten rond het kampvuur, drinkt cocktails uit emmers en rookt jointjes. Echt backpackers paradise, maar wel gezellig!
Na acht maanden niet meer gefietst te hebben, heb ik me vandaag echt Nederlands gedragen en een fiets gehuurd. Een buitenlander op een fiets is hier echt een toeristische attractie; ik had dus nogal wat bekijks.
Lekker een stukje gefietst naar een organische boerderij buiten Vang Vieng. Geholpen met het voeren van de baby-geitjes; erg lief! De Belgische manager vroeg of ik interesse had om een paar dagen vrijwilligerswerk te komen doen…dus wie weet blijf ik nog wel een tijdje in Vang Vieng. Moet sowieso nog 2 nachtjes blijven, voordat m’n visum voor Vietnam klaar is…

Wist je dat:
– er in Laos geen McDonalds is…
– kinderen in Laos altijd meerwerken in de family business als serveerster of verkoopster; je onderhandelt dus over de prijs met een twaalfjarige…
– men hier aan de rechterkant van de weg rijdt en ik dus al een paar keer bijna omver ben gerede door een tuktuk omdat ik dat niet meer gewend ben…
– de mensen erg vriendelijk en behulpzaam zijn en redelijk goed Engels spreken…
– er op straat overal honden, katten, koeien, geiten en kippen lopen…
– men hier met de munteenheid ‘Kip’ betaald en 1 euro ongeveer 15.000 kip is. Deze eenheid heeft geen munten, m’n portemonnee puilt dus uit van alle briefjes (ben zelfs miljonair:))…
– je voor een tweepersoonskamer met badkamer 2,70 euro per nacht betaald…