Wandelen in River Valley

We waren gebleven bij donderdag 20 september, toen we naar River Valley gingen. Onderweg twee lange hikes gemaakt om watervallen te bezichtigen en de eerste sneeuw gezien. In River Valley hebben we een lekker roast dinner gehad met de groep. Ook de slaapplek was erg gezellig; beetje schoolkamp idee met een enorm stapelbed met plek voor 10 beneden en 10 boven. De dag erna, toen iedereen aan het white water raften was, hebben wij een wandeling gemaakt naar de lammetjes boven aan de vallei. De kat van het hostel heeft ons de hele weg gevolgd, gezellig!
’s Middags vertrokken we naar Wellington; de hoofdstad van NZ. Hier verbleven wij in het Cambridge hotel waar de douches net zo luxe waren als de naam van het hotel klinkt. ’s Avonds hebben we uitgebreid gegeten in een Indiaas restaurant; heerlijke curry’s!

Sightseeën in Wellington
Zaterdag hebben we de cable car omhoog genomen naar de Botanische tuinen. Grappige cable car trouwens; een oud rood treintje dat je de berg oprijdt. Uitzicht was super en de tulpen bloeiden volop (alleen de rozen helaas nog niet). Nadat we de must-sees van Wellington (bee-hive, parliament, old st paul’s) hebben bekeken, zijn we gaan shoppen. Anke is iets te goed geslaagd, oje als het nog maar in de backpack past. In ’t Cambridge nog een Nederlandse gozer tegengekomen, die al 5 jaar niet thuis was geweest, maar ons wel een ogenblikje op zijn laptop gunde (niet lang genoeg voor weblog bericht). Zondag zijn we naar HET museum van Wellington gegaan; Te Papa. Dit wordt overal aangeraden en in elk boek opgehemeld. Wij vonden er niks aan, het was net een grote speeltuin. Zijn dan ook snel vertrokken om de rest van de dag te relaxen (moet ook af en toe).

De ferry naar het Zuidereiland
Maandagochtend vroeg op om de ferry naar het zuidereiland (Picton) te nemen. Dit wilde ritje hebben we ook weer overleefd en ons zuider-avontuur kon beginnen. Na een korte wijnproeverij (2 glazen, welgeteld) kwamen we aan in Nelson. Briljant hostel met ’s avonds gratis eigengemaakte hot chocolate pudding met ijs en s’ochtends een gratis ontbijtje!

Hiken in het Abel Tasman National Park
De dag erna zijn we naar het Abel Tasman National Park vertrokken. De hele weg ernaartoe regende het en ook toen we op de boot zaten (half overdekt) en over het water stuiterden regende het nog, maar toen we uitstapten was het droog! Toen hebben we een hike van 4 uur gemaakt door het regenwoud en langs het strand. Was gaaf om te doen en de uitzichten waren echt super mooi! Het pad was wel erg modderig van de regen, dus we konden zo de berg af glijden :). Op sommige plekken was het sokken en schoenen uit om door het water te waden. Leuk zo’n avontuurlijke wandeling.
Woensdag vanuit Nelson vertrokken naar Westport. Onderweg een hike gemaakt bij Lake Rotoiti, erg mooi om te zien! Het is een zeer groot meer met aan weerskanten hoog oprijzende bergen. Op de toppen ligt zelfs nog sneeuw. Schitterende natuur hier! Ook nog een enorm ijs van één bolletje gegeten, dat zo groot was dat het bijna van het hoorntje afviel. In Westport hebben we een wandeling van 2,5 uur gemaakt om de zonsondergang te zien, het regende enorm en de zonsondergang viel tegen, dus dat was geen succes.

De Pancake Rocks
Donderdag gingen we naar Lake Manihupua. Vlak buiten Westport, meteen gestopt voor een hike bij Cape Foulwind; daar hadden we uitzicht op een seal colony. Hierna doorgegaan naar Punakaiki om de pancake rocks (en blowholes) te bezichtigen. Dit zijn rotsen, die door de zee zo gevormd zijn dat ze op een stapel pannenkoeken lijken. De blowholes hebben we niet in actie kunnen zien omdat het eb was. Maar de pancake rotsen waren leuk om te zien! Aangekomen in Manihapua hebben we 2 wandelingen gemaakt; eerst naar het lake aan de ene kant en toen naar het strand aan de andere kant. Hier hebben we WEL een fatsoenlijke (en niet alleen dat; zelfs een hele mooie) zonsondergang kunnen zien. We hebben dus aan het strand letterlijk de zon zien zakken in de zee! ’s Avonds hadden we diner met de groep, bij een 82 jarige man. Roast dinner New-Zealand style; erg veel en erg lekker.

Met de helikopter de gletsjer op
Vrijdag vertrokken we richting Franz Josef, één van de twee bekende gletsjers van Nieuw-Zeeland. Onderweg nog een stop gemaakt bij het Bushman’s centre om een film te kijken over de hertenjacht van vroeger, het voeren van een zwijn en het bekijken van possums. Daarna snel door naar Franz Josef voor onze heli-hike. Na ons verkleed te hebben in wollen sokken, dikke laarzen, waterdichte jas, muts en wollen handschoenen, bracht de helikopter ons tot op de gletsjer. Vanuit de helikopter hadden we supergaaf uitzicht over de gletsjer en de hele omgeving. Op de gletsjer werden we nog verder uitgerust met spikes onder onze schoenen en vertrokken we voor een wandeling van 2 uur. Supergaaf om te doen, we moesten door spelonken klimmen. Geweldig om te zien en doen; niet uit te leggen zo geweldig! Anke heeft nog een duik genomen in het ijskoude water op de gletsjer en daarom kregen we voorrang op de wachtrij bij de helikopters. Ook mochten we op de rit terug voorin zitten, waardoor het uitzicht NOG beter was (vooral toen we vlak over een bergkam scheerden). Terug in het hostel hadden we de hot-tub voor onszelf om weer op te warmen.
Gister hadden we een relax dagje; filmpje gekeken en in de spa gehangen. Daar kwamen we een echte kiwi-familie tegen. Leuk gekletst en voor we het wisten, hadden we overnachtingen geregeld in Christchurch en werden we uitgenodigd om ’s avonds te komen eten. Erg lekker en gezellig; leuke mensen!

Helaas slecht weer
Vandaag zijn we aangekomen in Wanaka. Toen we vertrokken regende het enorm (en dan bedoelen we ook echt ENORM), waardoor onze geplande wandeling onderweg niet door kon gaan. Hierdoor hebben we geen foto’s kunnen maken van het meest gefotografeerde meer van NZ; Lake Matheson. Schijnt prachtig te zijn met de weerspiegeling van de bergen erin, maar bij ons regende het en was het mistig. We moesten het dus maar doen met een kaart ipv foto’s. Wel zijn we kort gestopt bij een waterval en tegen de tijd dat we Wanaka bereikten, was het droog en zonnig gelukkig. Hier al wat mooie foto’s genomen van Lake Wanaka, met besneeuwde bergen op de achtergrond en prachtige groene bomen op de voorgrond.
Morgen vertrekken we naar Queenstown, maar daar horen jullie de volgende keer wel weer over!