Leven op het platteland

Zoals de titel al zegt ben ik alweer in het volgende land aangekomen, maar eerst een update van de laatste dagen in Laos. Ik beloof het deze keer korter te houden dan vorige week.
Nadat ik het vorige bericht had geschreven werden Jas en ik opeens verrast door Maree (die zich weer beter voelde) en Jessica, die ons onverwacht achterna waren gereisd naar Vang Vieng. Gezellig dus!

Hiken in de bergen
Donderdag een dagtripje gemaakt in de bergen net buiten Vang Vieng. Jas en ik waren de enigen die deze tour hadden geboekt, dus hadden we een privé-gids (mooi meegenomen dus). Met veel geklim, geklauter en geschuif drie grotten bezocht met mooie stalagmieten en -tieten en indrukwekkende buddha’s. De vierde grot gingen we al zittend in een tube (opgeblazen band) op het water in. Erg grappig! Tussendoor enkele hikes gemaakt in de bergen, langs rijstvelden en door kleine dorpjes met rieten hutjes. Laos heeft echt een geweldig mooie natuur! Die avond weer naar de ‘iedereen-danst-op-blote-voeten-rond-het-kampvuur-party’. Toen de bar om 1.00 uur sloot (in Laos moet officieel alles om 23.30 uur dicht zijn) nog met twee Australiërs (kom er hier meer tegen dan in Australië) doorgezakt in het guesthouse. Erg gezellige avond dus!

Uh, ben ik nu in Parijs of in Vientiane?
Vrijdag lekker een dagje niks gedaan (lees: afleveringen van Friends gekeken) en ’s avonds weer naar de party natuurlijk :). Zaterdag samen met Jas de bus genomen naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. De dag erna de stad verkend; het paleis van de koning, enkele tempels, het nationaal museum en het nationaal monument. Dit is een enorm gouden gebouw dat door de bevolking wordt geëerd. Erg mooi! We waren wel f verbaasd toen we opeens de Champs Elysees en Arc de Triomphe tegenkwamen; dit blijkt een erfenis uit de tijd dat de Fransen hier heersten.
‘S avonds lekker Mexicaans (ja, na een tijdje komt de rijst je de keel uit) gegeten.

Vietnam here I come
Op maandag het vliegtuig genomen voor de 45-minuten durende vlucht naar Hanoi, Vietnam (30 uur in een corrupte bus zitten is niet bepaald mijn idee van fun). Het vliegtuig vertrok zelfs 20 minuten te vroeg; dat had ik nog nooit meegemaakt. Bij aankomst op het vliegveld soepel door de douane en met de bus naar de stad. Toen ik bij de bushalte uitstapte vlogen er opeens 15 man op me af die me van alles aanboden van een kamer tot scooter. Maar helaas voor hen had ik al een Australisch hostel geregeld. Daar aangekomen afscheid genomen van Jas die meteen doorreisde.

Verdwalen in Hanoi
Vandaag een stadswandeling gemaakt door Hanoi. Erg leuke en echt Aziatische stad met een wirwar van kleine straatjes (je moet hier goed kunnen kaartlezen), overal winkeltjes waar men de meeste uiteenlopende dingen verkoopt en enorm veel scooters. Oversteken is een gevaar voor eigen leven!
Ik vind dat Vietnam wat meer op China lijkt; enorme chaos op straat, iedereen probeert je wat te verkopen en niemand spreekt Engels. Overal zie je vrouwtjes met Vietnamese hoeden en draagmanden die je van alles willen verkopen van zakdoeken tot rijst. Verder ben ik hier zelfs multi-miljonair (de Dong is echt niks waard…) en kun je hier voor 1 euro wel 11 biertjes kopen…
Morgen vertrek ik voor 3 dagen naar Halong Bay; 2 dagen op een boot en 1 dag op een tropisch eiland. Heb er zin in!