Cape Reinga

Na een reis van ongeveer 48 uur (via Londen, Bangkok en Sydney) zijn we maandag dan eindelijk in Auckland, Nieuw-Zeeland aangekomen. Na een paar uurtjes geslapen te hebben (dat was wel even nodig) gingen we voor het eerst de stad in. Veel neon-reclame, veel ketenrestaurants en heel veel Aziaten. Niet echt wat ik als eerste indruk had verwacht van de metropool van Nieuw-Zeeland. Na een etentje bij een Mexicaans restaurant zijn we vroeg naar bed gegaan. De dag erna meteen een bustour geboekt voor de rest van het land (dus geen camper, aangezien Anke nog geen rijbewijs heeft en ik niet alleen alles wil rijden) en toen door gestruind naar de ferry om Devonport te bezoeken (= schiereiland). Devonport heeft alleen maar schattige huisjes met veranda’s en mooi bewerkt hout. We hebben er een oude vulkaan beklommen met supermooi uitzicht over Auckland en de kust. Nadat we de ferry terug hebben genomen, zijn we naar de haven van Auckland gelopen, daar lagen wel honderden boten. Mooi om te zien! Vervolgens was het tijd voor dé toeristische attractie van Auckland; de skytower. Deze 328 meter hoge toren bood een schitterend uitzicht over de stad en we zagen nog een bungyjumper langs de ramen zeilen. Hmm, dat hebben wij toch maar overgeslagen :)

Met de Kiwi Experience naar het noorden
Woensdag om 6.00 opgestaan (dat is hier normaal) om de bus te nemen naar Paihia, waar we om 12.00 aankwamen en om 12.15 meteen de dolphin cruise gingen maken. Net genoeg tijd om onze bikini aan te doen en op de boot te springen. We hebben enorm veel dolfijnen gezien en een walvis, maar we konden er niet mee zwemmen (water was toch erg koud geweest, dus heel erg baalden we niet). De dolphin cruise nam ons mee de Bay of Islands in, daar liggen 144 eilandjes verspreidt in het heldere blauwe water. Mooi weer + mooi uitzicht = super ervaring! Echt zo mooi om al die eilandjes te zien oprijzen uit de zee terwijl er om je heen tientallen dolfijnen springen en zwemmen. Het weer is hier trouwens heel raar; jas aan – jas uit, trui aan – trui uit, regen – droog, koud – warm. ’s Avonds was het tijd voor een BBQ en daarna een korte strandwandeling onder de heldere sterrenhemel.

Sandboarden en over het strand crossen
Donderdag wederom vroeg op (we zeiden al; dat is normaal hier) om naar het noordelijke Cape Reinga te gaan. Onderweg gestopt bij een Kauri Forest. Een bos met daarin de bekende, mega grote bomen. Daarna verder naar het meest noordelijke punt van Nieuw-Zeeland, waar de Tasman Sea en The Pacific Ocean elkaar ontmoeten. Leuk om te scheidingslijn te zien; ook de lucht erboven heeft een duidelijke scheidingslijn. Daarna geluncht op een prachtig strandje en toen door naar de spectaculaire activiteit van de dag; sandboarden. We moesten hiervoor door een soort riviertje rijden met de bus. Dit stroompje staat erom bekend auto’s te eten (bus kon er ook niet stilstaan ivm wegzakken). Daarna met onze boards de berg op om keihard naar beneden te suizen. Super gaaf, wel heel vermoeiend. Uiteraard hebben we alleen een foto van het moment dat Anke van het board vloog. Vervolgens reden we met de bus 90 mile beach op (die in feite maar 100 km lang is). Super gaaf om met de bus gewoon over het strand te crossen en door het water te rijden. Onderweg nog gestopt voor een maaltje; ik heb heerlijk lopen smullen van een roze slijmerig goedje dat uit een schelp kwam… jammie :S

En wat zijn de plannen voor de komende dagen?
Vrijdag eindelijk eens uitgeslapen (tot 8.30 uur) en vervolgens ontbeten op het strand. Wat een leven! Ontbijten met lekkere broodjes, fruit en een sapje terwijl je geniet van de zon en de zee kabbelende geluiden maakt net naast je. Net even relaxed aan zee gelegen om te genieten van het overweldigende mooie landschap hier, nu jullie op de hoogte houden van onze avonturen en om 16.00 uur vertrekt de bus weer terug naar miljoenenstad Auckland. Hier blijven we één nachtje en dan morgen weer ‘normale tijd’ op om naar Mercury Bay te gaan (ligt op de Coromandel Peninsula). Dit staat bekend vanwege de mooie stranden met de vreemde rotsformaties en het warm-water-strand. We zijn benieuwd!